Hirudoterapia

Hirudoterapia, czyli leczenie pijawkami, to metoda zyskująca coraz więcej zwolenników. Dawniej postrzegana jako zabieg medycyny niekonwencjonalnej o wątpliwych rezultatach, dziś pełnoprawna terapia medyczna, pomagająca w wielu schorzeniach.

Jest zdecydowanie mniej inwazyjna, niż inne sposoby leczenia tych samych problemów zdrowotnych, wiąże się też z rzadziej występującymi i łagodniejszymi skutkami ubocznymi.

Hirudoterapia – na czym polega?

Dawniej wierzono, że pijawki przysysające się do ciała chorego wyciągają z niego zepsutą krew. Dziś, dzięki przeprowadzonym badaniom, wiadomo, że leczenie pijawkami przynosi efekty, ponieważ w ich ślinie znajduje się hirudyna – enzym o działaniu antykoagulacyjnym, czyli zmniejszającym krzepnięcie krwi.

Dodatkowo, w chwili, gdy pijawki lekarskie wgryzają się w ciało i wysysają krew z obszaru zmienionego chorobowo, do organizmu człowieka dostaje się mieszanina związków wykazujących działanie przeciwbólowe, bakteriobójcze, wyrównujące ciśnienie krwi oraz przeciwzapalne.

Hirudoterapia wykorzystuje wyłącznie pijawki lekarskie, pochodzące z laboratoryjnej hodowli. Takie rozwiązanie czyni zabieg bardzo bezpiecznym, wyklucza bowiem ryzyko przenoszenia przez pijawkę drobnoustrojów chorobotwórczych.

Hirudoterapeuta przystawia pijawki lekarskie w odpowiednie miejsca na ciele pacjenta, kierując się schorzeniami oraz szczegółową znajomością anatomii ludzkiego organizmu. Skóra, do której przystawiane są pijawki, powinna być czysta, bezzapachowa, nieowłosiona i ciepła. Umieszczona na ciele pijawka przegryza skórę i wysysa kilkanaście mililitrów krwi. W tym czasie uwalnia do krwiobiegu pacjenta substancje lecznicze. Pojedynczy zabieg trwa minimum godzinę, a maksymalnie kilka godzin – w zależności od rodzaju leczonego schorzenia oraz rozległości zmian chorobowych i liczby użytych do zabiegu pijawek. Odstęp pomiędzy kolejnymi sesjami wynosi około tygodnia. Po zabiegu na ciele pacjenta pozostają rany, które należy leczyć, dezynfekując powierzchnię skóry i zakładając jałowy opatrunek. W czasie pierwszych 2-3 godzin od zabiegu, rany mogą krwawić i jest to zjawisko normalne, nie należy się nim przejmować, wystarczy stosować się do zaleceń terapeuty.

Leczenie pijawkami – na co pomaga hirudoterapia?

Ze względu na wielotorowy korzystny wpływ hirudyny na organizm człowieka, leczenie pijawkami wykorzystywane jest w wielu różnych schorzeniach. Hirudoterapia polecana jest także w przypadku chorób endokrynologicznych, w chorobach skórnych, jak łuszczyca, czy w chorobach wątroby. Leczenie pijawkami stosowane jest również w medycynie estetycznej, ponieważ hirudyna pomaga szybciej usuwać powstałe po operacjach plastycznych obrzęki.

Hirudoterapia – efekty

Leczenie pijawkami przynosi efekty nie tylko miejscowe, lecznicze działanie hirudyny daje pozytywne rezultaty dla całego organizmu. Poza skuteczną walką z konkretną przypadłością, osoby poddające się terapii pijawkami mogą zauważyć lepsze ukrwienie, zmniejszenie dolegliwości bólowych i szybsze ustępowanie obrzęków.

Hirudoterapia – przeciwwskazania

Choć pijawki lekarskie pomagają na wiele dolegliwości, istnieją takie sytuacje, w których bezwzględnie hirudoterapia jest zakazana. Najważniejsze przeciwwskazania do rozpoczęcia terapii to:

• choroby związane z upośledzeniem krzepnięcia krwi: zakrzepica żył głębokich, hemofilia, ciężka niedokrwistość;
  • stosowanie chemioterapii;
  • zakażenie wirusem HIV;
  • nowotwór skóry;
  • przyjmowanie środków farmakologicznych powodujących rozrzedzenie krwi;
  • czynna gruźlica.

Hirudoterapia nie jest przeznaczona dla kobiet w ciąży oraz dzieci poniżej 10 roku życia.